Pregled projekta


Finansijski program : TEMPUS
Naziv [ENG] : Towards Sustainable and Equitable Financing of Higher Education in Bosnia and Herzegovina, Montenegro and Serbia
Naziv : Ka održivom i jednakopravnom finansiranju visokog obrazovanja u Bosni I Hercegovini, Crnoj Gori I Srbiji
Početak : 01.01.2012.
Kraj : 31.12.2015.
Skraceni naziv : FINHED
Web site :
Tip projekta : strukturni
Tematska oblast :
Jedinica : Rektorat
Budzet za jedinicu : 71164.85
Ukupan budzet : 1021603
Rukovodilac :
Opis : Cilj projekta je da doprinese obezbjeđivanju efikasnijeg i pravičnijeg finansiranja visokog obrazovanja na Zapadnom Balkanu kroz (a) prikupljanje i analizu osnovnih dokaza o finansiranju na nivou sistema i institucijama i pravičnosti u visokom obrazovanju u Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori i Srbiji; (b) uvođenje i sprovođenje istraživanja EUROSTUDENT u tri države zapadnog Balkana; (c) jačanje lokalne ekspertize u razvoju politika finansiranja i pravednosti u visokom obrazovanju; (d) razvoj političkog okvira za efikasne i pravične sisteme visokog obrazovanja u tri države; (e) razvoj modela finansiranja univerziteta zasnovanih na razumnoj diverzifikaciji tokova prihoda i jačanje kapaciteta univerziteta za primjenu ovih modela; i (d) uspostavljanje Regionalne tačke resursa s ciljem održavanja rezultata i njihovog širenja širom regiona. Koncipiran na gore navedeni način, projekat bi bio prvi koji je istovremeno ojačao lokalne kapacitete za adekvatno rješavanje osnovnih pitanja finansiranja visokog obrazovanja i ravnopravnosti u tri države zapadnog Balkana. Štaviše, uvođenjem i primenom jednog od najrelevantnijih pokazatelja socijalne dimenzije širom Evrope prepoznatih u Bolonjskom procesu - istraživanja EUROSTUDENT, projekat bi omogućio prikupljanje jedinstvenih dokaza o socijalnoj dimenziji visokog obrazovanja u ovim zemljama i istovremeno omogućio njihovo poređenje sa ostatkom Evrope. Ovo, sinhronizovano sa poboljšanim modelom finansiranja, osetljivim na pitanja pravičnosti i transparentnosti, s jedne strane, i univerziteti koji prihvataju preduzetničkiji i dinamičniji pristup svojim politikama finansiranja, nesumnjivo bi doprineli razvijenijem, pravednijem, efikasnijem i posledično efikasnom sistemu visokog obrzaovanja – sine qua non ekonomije zasnovane na znanju.


The project aims to contribute to ensuring a more efficient, effective and equitable financing of higher education in the Western Balkans through (a) gathering and analysing fundamental and essential evidence on system-level and institutional financing and equity in higher education in Bosnia and Herzegovina, Montenegro and Serbia; (b) introduction and implementation of the EUROSTUDENT survey in the three countries of the Western Balkans; (c) strengthening local expertise in developing policies on financing and equity in higher education; (d) development of a policy framework for an efficient, effective and equitable higher education systems in the three countries; (e) development of university financing models based on sensible diversification of income streams and strengthen universities’ capacities to implement these models; and (d) the establishment of Regional Resource Point with the purpose to sustain results and disseminate them across the region. Conceptualised in the manner above, the project would be the first to simultaneously strengthen local capacity for adequately addressing the core issues of higher education financing and equity in three countries of the Western Balkans. Moreover, by introducing and implementing one of the most relevant indicators of social dimension across Europe recognised by the Bologna Process – the EUROSTUDENT survey, the project would enable gathering unique evidence on the social dimension of higher education in these countries and at the same time enable their comparison with the rest of Europe. This synced with an enhanced financing model sensitive to the issues of equity and transparency, on one hand, and the universities embracing a more entrepreneurial and dynamic approach to their funding policies, would undoubtedly contribute to more developed, fair, efficient and consequently effective higher education systems – the sine qua non of the knowledge-based economy.